lørdag den 29. august 2015

Et par tanker om journalistik

Det er ikke nogen hemmelighed at mit politiske ståsted har samme farve som blod - og ikke det kongelige af slagsen. Så derfor kan det nok heller ikke undre nogen, at nogle af de tanker jeg går og gør mig hernedovre handler en del om de privilegier, vi som danskere har en tendens til at tage for givet.

For ikke så længe siden kunne jeg på Facebook følge med i en historie om en BT journalist, der forsøgte at få en af de store nødhjælpsorganisationers ledere sat i et dårligt lys fordi denne åbenbart havde valgt at bosætte sig i en kommune, der ikke havde større antal flygtninge boende. Jeg kan ikke huske journalistens navn og heller ikke hundrede procent historien, men den stod bare i så stor kontrast til det, der foregår i Mexico i øjeblikket (og som "altid" er foregået) at det alligevel satte sig fast som et emne der bliver vendt og drejet.

Jeg sad lettere beruset på en trappesten nogle dage før jeg læste historien og talte med en mexicansk journalistuddannet kvinde, som forsøgte at finde arbejde i Mexico. Dog ikke som journalist, for selv om hun elskede at skrive og rapportere, så turde hun simpelthen ikke arbejde som journalist og da slet ikke som en kvindelig en af slagsen. Hun ville gerne til USA og arbejde for en af de større aviser eller tv-stationer. Hun forstod ikke hvorfor jeg var her og hvad jeg så i Mexico, for i hendes øjne er Mexico et land med så mange minusser, at det var svært at forstå hvorfor nogle frivilligt tager hertil, når så mange ønsker at flygte og finde et bedre sted at bo. Jeg kunne kun fortælle hende om alle de fantastiske mennesker jeg møder og om den kulturrigdom, som Mexico for mig besidder. Og så en lille smule om et ønske om at beholde min bevidsthed om, hvor priviligeret jeg er, født det rigtige sted i det rigtige årti og muligheden for at sprede budskabet om et samfund der i det store og hele fungerer virkelig godt i forhold til andre. 

Nå men det var et sidespor, et par dage efter min samtale med journalisten så bemærkede jeg historien om R. E. i medierne. En mexicansk fotojournalist der blev fundet myrdet i Mexico City. R.E. var flygtet fra sin hjemstat Veracruz, fordi han følte sig truet på livet. 

Jeg har ikke lyst til at gå i detaljer om sagen (af vældigt gode årsager), men hvis man har lyst kan man læse en mere aktivistisk version af sagen her og være med til at skabe omtale: det der foregår og hvis du har lyst til det, så benyt endelig google til at få lidt mere indsigt i historien.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på om journalisten fra BT på noget tidspunkt er stoppet op og har overvejet, hvor vildt det er, at bare fordi han/hun er landet det helt rigtige sted, så er der ingen voldsomme konsekvenser ved at trykke sandheden eller den version af sandheden, som passede godt til vinklingen historien. Den danske journalist behøver ikke at frygte for at han bliver fundet med en kugle for panden, heller ikke selvom udlægningen af historien i BT var decideret vinklet. Hvis man nu overvejede sine privilegier før man rapporterede, kunne det så være at historierne fik mere substans og mindre politisk vinkling? Det synes jeg personligt kunne være smukt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar